مدیر شبکه های اجتماعی

همه چیز در رابطه با شبکه های اجتماعی و اینترنت

مدیر شبکه های اجتماعی

همه چیز در رابطه با شبکه های اجتماعی و اینترنت

  • ۰
  • ۰


از مواد باستانی که مردم از معادن استخراج می کنند می توان به آهک اشاره کرد که نقش مهمی در ساخت شهرک ها داشته است. از نظر شیمیایی آهک یکی از مواد شیمیایی حاوی کلسیم به شکل اکسید کلسیم است که از تصفیه کربنات کلسیم که به عنوان هاون و هاون استفاده می شود به دست می آید. تا انتها با آهک سازان همراه باشید.

انواع آهک چیست؟

روش های مختلفی برای طبقه بندی آهک بر اساس شکل، دانه بندی، واکنش پذیری و غیره وجود دارد که برای آشنایی با انواع آهک، دسته بندی های زیر آورده شده است.
برای خرید آهک به کارخانه آهک قم مراجعه نمایید.
انواع آهک موجود در بازار به 3 دسته تقسیم می شوند:

آهک چرب یا زنده: این خالص ترین نوع آهک موجود در طبیعت است که دارای فرمولی نزدیک به اکسید کلسیم است. این نوع آهک تنها چهار درصد ناخالصی دارد و در نتیجه در ترکیب با آب به شدت واکنش داده و متورم می شود به طوری که حجم آن تا 150 درصد افزایش می یابد.

آهک ضعیف: همانطور که از نامش پیداست ملات ضعیفی دارد و دلیل آن این است که سنگ آهک آن تنها حدود 4 تا 6 درصد اکسید کلسیم دارد. دارای ناخالصی های مختلفی مانند خاک اخرایی و به دلیل ترکیبات آهن، سیلیس و زاج است.

خاک رس آبی: این خاک رس را لوم رسی می نامند زیرا حاوی 6-25 درصد خاک رس است. این تنها گونه آهک است که در زیر آب خشک می شود و گل های زیادی تولید می کند. این ماده اساسا چیزی بین آهک و سیمان است.

انواع دیگر آهک بر اساس خواص شیمیایی طبقه بندی می شوند که عبارتند از:

آهک زنده: این خالص ترین شکل آهک موجود در طبیعت با فرمول ساختاری اکسید کلسیم است و از تصفیه سنگ کربنات کلسیم در دمای بسیار بالا به دست می آید. ماهیت زمان سریع با آب مرتبط است، بنابراین شکوفا می شود.

آهک خاموش: آهک غیرفعال به صورت پودر با فرمول مولکولی هیدروکسید کلسیم. آهک خشک شده یا مرده هیچ تمایلی به آب ندارد و برای مصارف مختلفی استفاده می شود.

آهک مرده و آب آهک چیست؟

اگر آب را سریع بریزیم، حرارت بیشتری در طی واکنش شیمیایی آزاد می شود. در این مدت آهک متورم می شود و یون های هیدروکسید را جذب می کند و به پودر سفید و غیر فعال تبدیل می شود که به نام او آهک هیدراته یا آهک مرده نامیده می شود.

اگر این روند را ادامه دهید و آب را به هیدروکسید کلسیم اضافه کنید، ماده شیری رنگی به نام آب لیمو یا آبلیمو تشکیل می شود. در صورت تراز شدن کاربردهای مختلفی دارد مانند تولید مربا و غذا، آمونیاک، سود سوزآور، پرکلر و ....

روش های تولید آهک چیست؟

از آنجایی که آهک ترکیبی از کلسیم و طبیعت است، روش اصلی تولید، حرارت دادن سنگ های کربنات کلسیم در دمای 1000 تا 2500 درجه سانتی گراد است. به این ترتیب ناخالصی های داخلی مختلف مانند اکسید منیزیم حذف می شود.

روش کلی تهیه آهک به این صورت است که آهک (کربنات کلسیم) را در دمای 1000 تا 1200 درجه سانتیگراد گرم می کنند. البته هر چه دما بالاتر باشد و بهتر باعث حذف گاز دی اکسید کربن از محیط شود، تجزیه آهک بهتر است. برای تهیه آهک از کوره های ثابت یا پیوسته یا کوره های مکانیکی استفاده می شود.

کوره‌های ثابت و پیوسته: کوره‌های آهکی معمولی هستند که بلوک‌های آهکی در اندازه‌های مختلف نصب شده و خروجی آن با کاه رسی پوشانده شده است. سوخت این کوره ها معمولاً روغن سیاه یا زغال سنگ است که سنگ آهک را برای مدت طولانی در دمای حدود 1000 درجه قرار می دهد.

کوره های مکانیکی و پیوسته: در روش صنعتی تولید آهک که به آهک مصنوعی نیز معروف است از این نوع کوره استفاده می شود. این نوع اجاق که به اجاق دوار نیز معروف است، گرمای لازم را با استفاده از برق یا زغال سنگ تامین می کند. زمان گرم شدن در کوره های صنعتی کمتر از اجاق های سنتی است.

گلدهی (هیدراتاسیون): آهک زنده پس از پخت کامل می شود و در این مرحله می توان اقدام به تولید آهک کنده کرد. دو راه برای این کار وجود دارد. اولین روشی که اکثر تولیدکنندگان از آن استفاده می کنند و به طور طبیعی منجر به تولید آهک کم کیفیت می شود، ترکیب آهک زنده و آب است. روش علمی دیگر استفاده از سیستم هیدراتاسیون است.

استفاده از آهک

از زمان های قدیم از آهک برای ساخت و ساز ساختمان استفاده می شده است، اما استفاده از این ماده محدود نیست. آهک در مکان های مختلف برای ضدعفونی، تصفیه آب و فاضلاب، تولید سرامیک و کاشی، صنایع شیمیایی، تولید سیمان و آسفالت و مصالح ساختمانی، تهیه ملات و دوغاب، صنایع غذایی، پاکسازی پوست در چرم و ... استفاده می شود.

  • ۰۳/۰۷/۰۸
  • وب مستر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی