چه کسی اولینفیلم کمدی جهان را ساخت؟ چه اتفاقی برای ایجاد و جایگاه این ژانر به عنوان یکی از مهم ترین ژانرهای دراماتیک افتاد. ژانری که می خندد و در دل این خنده ها گاهی عمیق ترین انتقادات اجتماعی و سیاسی را مطرح می کند.
- سرنوشت قربانی رضوان; شاید برایتان جالب باشد که بدانید اولین فیلم کمدی جهان توسط چه کسی ساخته شد؟! اتفاقی که افتاد این بود که این ژانر به عنوان یکی از مهم ترین ژانرهای درام ایجاد و تثبیت شد. خندید و در کانون این خنده گاهی عمیق ترین انتقادات اجتماعی و سیاسی مطرح می شود.
کمدی
کمدی کنشی است که باعث ایجاد شادی و نشاط در مخاطب می شود و به پایان خوب و خوش ختم می شود. اهمیت کمدی غنای مفهومی است که باعث خنده مخاطب می شود. فیلم کمدی یکی از اولین گونه های سینماست که داستان خلق آن جالب است. داستان در زمان فیلمسازان اولیه سینما اتفاق می افتد. وقتی مستندهای واقعی از زندگی مردم ساخته می شود. با گذشت زمان، سازندگان فیلم به سراغ تجربیات بعدی خود رفتند تا تماشاگران را بخندانند. این رویکرد به دو دلیل شکل گرفت. از یک سو محبوبیت نمایش های کمدی در بین مردم و از سوی دیگر، اکثر تهیه کنندگان سینما، هنرمندان تئاتر را در فیلم های خود انتخاب کردند و کمدین ها و شخصیت های خنده دار زیادی در بین آنها حضور داشتند. کمدین ها که بسیاری از آنها از نظر بدنی ناتوان و چاق یا خیلی کوتاه قد بودند، از اجرای نمایش های کمدی جلوی دوربین به فیلم های کمدی روی آوردند. به همین دلیل، فیلم های کمدی اولیه بر اساس بازیگران آنها ساخته شد.
اولین لبخند
اولین کمدی جهان در دوران فیلم صامت به نمایش درآمد. «ابیار ایسیری مشاد» محصول 1895 به کارگردانی لویی لومیر بود که کمتر از 60 ثانیه طول کشید. داستان این فیلم در مورد پسری است که باغبان را آزار می دهد.
شاخه های طنز
کمدی آنارشیک
این یک زیرژانر از طنز تصادفی با رویکردی روایی است که برای تمسخر ایده ها طراحی شده است. از جمله فعالیت های مهم این شعبه می توان به فعالیت گروه مانتی پایتان اشاره کرد.
کمدی سیاه
فیلمهای کمدی سیاه اغلب با تابوها سروکار دارند. تابوهایی مانند مرگ، قتل، جنایت و خودکشی اغلب محور این فیلم هاست. یکی از آثار مهم این زیرشاخه، فیلم دکتر استرنج لاو است. Strangelove or: How I Learned To Stop Fearing and Love the Bomb (مخفف دکتر استرنج لاو) فیلمی به کارگردانی استنلی کوبریک محصول سال ۱۹۶۴ است. این اثر یک کمدی سیاه درباره جنگ سرد و تهدید هسته ای است. در این فیلم، رهبران یک کشور احمقانه جنگ های خونینی را در اتاقی به نام اتاق جنگ آغاز می کنند، در حالی که جان انسان ها برای آنها ارزشی ندارد. دیالوگ زیر از فیلم او گویای همه چیز است: «آقای رئیس جمهور، من نمی گویم آب آشفته نمی شود، فقط می گویم بسته به شرایط، ده یا بیست میلیون نفر بیشتر کشته نمی شوند. فواصل." می دهیم."
شبه مستند
مستندهای شبه اغلب تخیلی هستند، اما از قالبی مستند استفاده می کنند و از مصاحبه و فیلم مستند در طول فرآیند ساخت فیلم استفاده می کنند. این فیلم نخاع یکی از آثار این شاخه است.
طمع
فیلمهای لودکاری هنگام توصیف موقعیتهای معمولی اغراقآمیز هستند و این بزرگترین دلیل خندهدار و سرگرمکننده بودن این فیلمها است. Lot K یک ژانر کمدی است که در واقع بازتابی خنده دار از یک درام جدی است. طنز برداشتی خنده دار از یک موضوع جدی یا گرفتن عناصر یک اثر جدی و اغراق در آن است. در سالهای اخیر، وودی آلن چندین بار از این نوع کمدی استفاده کرده است، به عنوان مثال، پول را بگیر و فرار کن (1968) تقلیدی از فیلمهای گانگستری و موز (1971-Banana) طنزی از سیاست آمریکای لاتین است. فیلم ها.
کمدی موقعیتی
کمدی کمدی یا کمدی است که بر اساس یک کمدی ساخته شده توسط گروهی از شخصیت ها و قرار دادن آنها در موقعیت های مختلف برای ایجاد محتوای طنز ساخته می شود. مثلا؛ فیلمی درباره هواپیما، قطار و ماشین.
اسکروبال
Screwball یک نوع فیلم کمدی بود که در دهه 1930 بسیار محبوب بود و محصول رکود اقتصادی در آمریکا و ناراحتی روانی مردم در آن دوره بود. این فیلمها با نشان دادن شخصیتها در دنیایی پر از ثروت و شکوه، گاه به راه فراری برای مردم تبدیل میشوند و برای مدت کوتاهی از مشکلات و مشکلاتی که با آنها روبهرو هستند فرار میکنند. در عین حال این فیلم ها نقدی تلخ و کوبنده بر طبقه ثروتمند است. این کمدی بر اساس مودو ساخته شده و بسیار پر سر و صدا است. این بی تدبیری در این کمدی بسیار رایج است و جالب اینجاست که این بی پروایی اگرچه غیرمنطقی است اما منطقی به نظر می رسد.
یکی از عناصر کلیدی کمدی اسکروبال، شخصیتی است که بانوی اصلی فیلم بازی می کند. این زنان آزاد و مستقل هستند و به عنوان همتایان مرد، پرخاشگر و با رای آزاد و شوخی نشان داده می شوند. قرن بیستم (1934- هاوارد هاکس) را می توان سرآغاز این نوع کمدی دانست، اما فیلم It Happened One Night (1934- It Happened One Night) ساخته فرانک کاپرا است که این ویژگی ها و قوانین را نشان می دهد. نوعی کمدی خوب و پیشرفت زیادی داشت (این فیلم چهار جایزه اسکار را در اسکار 1935 برد).
اسلپ استیک
در سینما، «کاشی» به نوعی از کمدی اطلاق می شود که حاوی مقدار قابل توجهی از حرکات تهاجمی و خشن است که اساس خنده را تشکیل می دهد. در این نوع کمدی بازیگران اشیایی را به هوا و به سمت دیگر بازیگران پرتاب می کنند و باعث هرج و مرج پوچ می شوند و دلیل کمدی آنها بی انگیزگی در درگیری افرادی است که تصادفاً با هم برخورد می کنند و دعوا می کنند. به اصطلاح قهوه را از بین می برد.
این نوع کمدی در دوران سینمای صامت رواج یافت. در این نوع کمدی می توان به کمدی مک سنت که در کمپانی فیلمسازی کیستون بازی می کرد اشاره کرد. اکثر فیلم های استن لورل و الیور هاردی نیز در این دسته قرار می گیرند، این سه خانه نیز نوع خاصی از ژانر کمدی را ارائه می دهند.
منفی
فارس نوعی کمدی است که در آن شخصیت های اغراق آمیز در موقعیت های اغراق آمیز قرار می گیرند و باعث خنده می شوند. فارس همواره یکی از شخصیتهای اصلی صحنه کمدی بوده و یکی از محبوبترین فیلمهای صامت است که در آن شخصیتها با کنشهای اغراقآمیز خود موقعیتهای دراماتیکی را ایجاد میکنند و باعث واکنشهای مخاطب میشوند.
تقریباً تمام فیلم های مکس سنت به معنای وسیع کلمه فارسی است و حتی آثار بزرگ ترین کمدین ها مانند چارلی چاپلین، باستر کیتون، هری لنگدون و هارولد لوید را ایرانی می دانند.
اولین کمدین تاریخ سینما
نه چارلی چاپلین یا لورل و هاردی. بسیاری مکس لندر را اولین بازیگر بزرگ تاریخ سینمای کمدی می دانند. این بازیگر فرانسوی کار خود را در کمپانی «پات» آغاز کرد. Pathé مهم ترین شرکت تولید فیلم در فرانسه و یکی از مهم ترین شرکت های جهان قبل از جنگ جهانی اول بود. بیش از 400 فیلم در این شرکت فیلمبرداری شد که مکس لندر نویسنده، کارگردان و بازیگر آن بود. شخصیتی که او در بسیاری از این فیلم ها بازی کرد، شخصیتی با شخصیت و صمیمی بود، اما از شانس او. این اثر باعث شهرت او در سراسر جهان شد. از جمله مهارت های کمدی مکس لندر می توان به تأثیر محو نشدنی او بر کمدی های مکس سنت و چارلی چاپلین اشاره کرد.
صدا می آید
ورود سلامت به دنیای سینما فصل دیگری را برای فیلمسازان باز کرد. فیلمهای کمدی نسبت به توسعه جدید دچار تغییر اساسی شدند. در کنار کمدی تصویری، کمدی کلامی بعد جدیدی به فیلم های کمدی می بخشد. از جمله کمدین هایی که در این شرایط می توانند موفقیت خود را نشان دهند لورل و هاردی هستند. با این حال، باید به هر دو کمیته، "برادران مارکس" اشاره کرد.
شکل دیگری از کمدی در دهه 1930 ظهور کرد. این کمدی ها شبیه نمایشنامه بودند و ساختاری دراماتیک داشتند، واقع گرایانه بودند و به مسائل اجتماعی روز می پرداختند، هوشمندانه بودند، به شدت بر دیالوگ های شوخ تکیه داشتند و برای مخاطبان باهوشی که اخیراً به سینما گرایش پیدا کرده بودند، جذاب بودند.
در دهه 1940 و به خصوص در سال های اوج جنگ جهانی دوم و سال های جنگ سرد، فضای زیادی برای فیلم های کمدی وجود نداشت. برخی از کمدی ها در اواخر دهه 1950 و اوایل دهه 1960 ساخته شدند، اما قطعا کم و سطحی بودند. در همان زمان «بیلی وایلدر» کارگردان بزرگ و مشهور آمریکایی چندین فیلم درخشان با عناصر کمیک ساخت که از جمله آنها دو فیلم «بعضی ها داغ را دوست دارند» (1959) و «آپارتمان» (1960) یکی است. . از بهترین فیلم های کمدی تاریخ سینما. هر دو فیلم وایلدر از طنز منحصر به فرد او استفاده می کنند و مملو از جناس های درخشان هستند. دهه 50 نیز شاهد ظهور جری لوئیس بود. فیلم های اولیه لوئیس پر از اکشن و یادآور کمدی های قدیمی بودند. اوج فعالیت های جری لوئیس در دهه های 1960 و 1970 رخ داد.
به این ترتیب، سینمای کمدی که شروعی قوی و دوره رونق نسبتاً طولانی داشت، همچنان رکود قابل توجهی را تجربه می کرد، زیرا از یک سو، عموم مردم دیگر کمدی های سبک را دوست نداشتند و خواهان عمق و ظرافت بیشتر در فیلم های کمدی بودند. و از سوی دیگر، سینمای کمدی که شروعی قوی و دوره رونق نسبتاً طولانی داشت، همچنان رکود قابل توجهی را تجربه میکرد، زیرا از یک سو، عموم مردم دیگر کمدی سبک را دوست نداشتند و خواهان عمق و ظرافت بیشتر در کمدی بودند. فیلم های. از سوی دیگر. از طرفی کمدی هایی با ستاره های بزرگ مثل قبل در سینما ظاهر نشدند.
- ۰۳/۰۵/۱۴