مدیر شبکه های اجتماعی

همه چیز در رابطه با شبکه های اجتماعی و اینترنت

مدیر شبکه های اجتماعی

همه چیز در رابطه با شبکه های اجتماعی و اینترنت

  • ۰
  • ۰


زمانی که گوش انسان به ویژه حلزون و اعصاب آن در اثر عوامل مختلفی مانند قرار گرفتن در معرض صداهای بلند، مصرف برخی داروها، ابتلا به بیماری یا عوامل ژنتیکی آسیب ببیند، این آسیب دائمی و غیرقابل برگشت است و هیچ راه حل درمانی دارویی وجود ندارد. یا هیچ جراحی برای بهبود آن وجود ندارد. دلیل این مشکل جدایی ناپذیر بودن اعصاب بدن است. یعنی پس از آسیب عصبی، از آنجایی که این بافت توانایی بازسازی را ندارد، این آسیب برای همیشه بدون تغییر باقی می ماند.

تأثیر متقابل مشکلات شنوایی باعث ایجاد رشته پزشکی به نام توانبخشی شنوایی شده است. در این شاخه، هدف درمان نیست، بلکه تنها مدیریت و کاهش میزان اختلالاتی است که فرد از مشکل شنوایی رنج می برد. یکی از مهمترین بخش های فرآیند توانبخشی شنوایی، استفاده از سمعک، به ویژه سمعک است. در واقع عملکرد سمعک این است که صداهای محیطی را دریافت کرده و آنها را تا حدی تقویت کند که کاربر به راحتی بشنود. اگر نگاهی کلی و ساده به اجزای آن بیندازیم، هر سمعک دارای سه جزء اصلی است:

1) میکروفون

2) آمپلی فایر صدا و

3) بلندگو

میکروفون وظیفه دریافت صداها را بر عهده دارد. پس از دریافت صداها به سمعک ارسال می شود و پس از تقویت به بلندگو ارسال می شود تا برای کاربر پخش شود. حتی امروزه نیز سمعک‌ها پیشرفته‌تر شده‌اند و یک «گوینده ساده» نیستند. در عوض ابزارهای بسیار قدرتمندی در آنها تعبیه شده است که قبل از تقویت صدا از طریق آمپلی فایر و گرفتن قسمت های مختلف صدای دریافتی (شدت و فرکانس) آنها را به دقت اندازه گیری و کنترل می کنند. این به سمعک کمک می کند تا همه صداها را به یک اندازه تقویت نکند و برای هر صدا بسته به اهمیت آن تقویت متفاوتی ایجاد می کند. مثلاً صداهای پایینی مثل زمزمه تولید می کند و مانند بوق ماشین و زمین می آید. علاوه بر این می تواند صداهای کوچکی مانند صدای کولر، یخچال و یا حتی صدای قاشق و چنگال را تشخیص داده و آنها را کاهش دهد تا شنوایی کاربر را تحریک نکند.

استفاده از سمعک با تسهیل گوش دادن برای کاربر، تلاش (مبارزه فرد) برای شنیدن را کاهش می دهد و در نتیجه فرد انرژی کمتری را صرف گوش دادن و تمرکز روی صداها می کند. از سوی دیگر، نتایج تحقیقات در میان کودکان دارای مشکلات شنوایی نشان می دهد که استفاده از سمعک به رشد زبان و گفتار کمک زیادی می کند و از تاخیر کلامی و افت تحصیلی آنها جلوگیری می کند. استفاده از سمعک در سالمندان نیز مزایای بی شماری دارد و شیوع اختلالات روانی مانند افسردگی، انزوای اجتماعی و پرخاشگری را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

سمعک با تحریک حلزون و تکانه های عصبی از آسیب مغزی به ویژه در ناحیه پردازش جلوگیری می کند. مطالعات روی کودکان ناشنوا نشان داده است که اگر از سمعک استفاده نشود، مغز به تدریج توانایی پردازش صداها را از دست می دهد، اگر این کار در زمان مناسب انجام نشود، برای همیشه از رشد زبان و طبیعت دست می کشد. کلمه همچنین استفاده از سمعک در سالمندان از زوال سریع بافت مغز ناشی از افزایش سن و بیماری آلزایمر زودرس جلوگیری می کند. در واقع، در اینجا مهم است که توضیح دهیم که پیری یک فرآیند فیزیولوژیکی است و هیچ مداخله پزشکی یا توانبخشی نمی تواند آن را متوقف کند. بنابراین استفاده از سمعک هایی مانند سمعک باعث کاهش سرعت پیشرفت این فرآیند و در نتیجه کاهش علائم می شود. برای تعمیر سمعک در شرق تهران کلیک کنید.

کدام سمعک بهتر است؟

تجویز سمعک مناسب نیاز به دانش کافی در مورد این سمعک مهم دارد. بنابراین انتخاب سمعک مناسب باید همیشه با نظر شنوایی شناس انجام شود. اما در فرآیند انتخاب سمعک یکی از مهم ترین عوامل در نظر گرفتن نظر و سلیقه بیمار است. به عبارت دیگر یکی از سوالات اصلی در تجویز سمعک این است که بدانیم بیمار در مورد سمعک و انواع آن چه نظری دارد. پاسخ به این سوال به شنوایی شناس کمک می کند تا سمعکی را انتخاب کند که نیازهای بیمار را تا حد امکان پوشش دهد. اما واقعا کدام سمعک بهترین است؟

سمعک ها بر اساس دیدگاه های مختلف تقسیم می شوند:

1) داخل گوشی یا پشت گوشی باشید:

مهم ترین عامل در انتخاب سمعک پاسخ به این سوال است. بسیاری از مصرف کنندگان دوست ندارند از سمعک پشت گوشی استفاده کنند زیرا احساس می کنند این وسیله زیبایی بصری آنها را کاهش می دهد. بنابراین سمعک مخاطبان زیادی دارد.

اما نباید فراموش کرد که سمعک موجود در تلفن برای همه افراد کار نمی کند. برخی از مواردی که مانع از تجویز سمعک داخل گوش می شود عبارتند از:

کم شنوایی شدید: زیرا سمعک های موجود در گوشی ها کوچک هستند بنابراین نمی توان از بلندگوهای بلند استفاده کرد. بنابراین برای کم شنوایی شدید نمی توان از این سمعک ها استفاده کرد. برای گرفتن نوار گوش در شرق تهران با ما تماس بگیرید.
اوتیت (پارگی یا نشت زودهنگام پرده تمپان در گوش): از آنجایی که سمعک های داخل گوش کل مدار سمعک را محکم در مجرای گوش قرار می دهند، عفونت یا نشت در گوش می تواند آسیب جدی به گوش و سمعک وارد کند. . جزء آن را داخل گوشی قرار دهید.

شنوایی طبیعی در صداهای با فرکانس باس علیرغم کاهش شنوایی در فرکانس های زیر: از آنجایی که سمعک داخل گوش کل فضای کانال گوش را می بندد، صداهای بم، به ویژه صدای خود فرد، در فضای مجرای گوش محصور می شوند و نمی توانند خارج شوند. بیمار با بازگشت (پژواک) قوی صدای خود در هنگام استفاده از سمعک در گوش این موضوع را احساس می کند.

پاکسازی مجرای گوش: برای ایجاد سمعک داخل گوش، مجرای گوش بیمار باید فضای کافی برای قرار دادن سمعک داشته باشد. تعیین عرض مجرای گوش و پیش بینی امکان نصب سمعک پس از معاینه و فرم دهی گوش بیمار مشخص می شود.

2) سمعک اعم از تک گوش یا دو گوش:

از آنجایی که شنوایی خدادادی مبتنی بر توانایی شنیدن با دو هدفون است، در مواقعی که نیاز به سمعک است، تجویز دو هدفون کیفیت صدای سمعک را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد. دلیل این مشکل این است که با تجویز یک هدست، تمام فشار شنوایی فقط به گوش سمعک می‌رسد و از توانایی ویژه مغز در زمینه جداسازی صداهای گفتاری به خوبی استفاده نمی‌شود.

یکی دیگر از معایب نسخه های مونوفونیک این است که در محیط شلوغ و شلوغ بیمار نمی تواند به خوبی بشنود و صداها را تشخیص دهد، زیرا این توانایی مهم فقط توسط مغز و با مقایسه اطلاعات شنوایی دو گوش انجام می شود. در حالی که شنوایی تک چشمی عملاً این توانایی را از مغز سلب می کند.

با این حال، ارائه سمعک دو گوش برای همه بیماران موثر نیست. به عنوان مثال، اگر بیمار سابقه استفاده از سمعک در یک گوش را داشته باشد و از گوش مقابل به خوبی استفاده نکند، تجویز دو سمعک اغلب ناموفق است. علاوه بر این، تجویز دو سمعک برای بیماران مبتلا به کم شنوایی (اختلال سیستم مرکزی) کمتر از تجویز یک گوش مؤثر است. شناسایی و شناخت تمامی موارد فوق تنها با معاینه دقیق و ارزیابی کامل شنوایی بیمار امکان پذیر خواهد بود.

3) سمعک هوشمند:

یکی از فناوری های پیشرفته ای که در سمعک های امروزی استفاده می شود، هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی موجود در سمعک این دستگاه را قادر می‌سازد تا با نمونه‌برداری و تجزیه و تحلیل مداوم صداهای محیط اطراف، الگوی صداهای محیط اطراف را به دست آورد و محیط را «قضاوت» کند. قضاوت هوش مصنوعی این خواهد بود که محیط را به عنوان یک محیط آرام یا یک محیط شلوغ تشخیص دهد و در نتیجه صدا را با آن محیط تطبیق دهد. به این ترتیب می توان کیفیت صدای سمعک را در محیط های مختلف برای کاربر حفظ کرد. یکی دیگر از ویژگی های مهم سمعک های هوشمند، تشخیص موسیقی است. زیرا سمعک های غیر هوش مصنوعی فقط بر صداهای گفتاری تمرکز می کنند نه صداهای دیگر. اما توانایی هوش مصنوعی در تشخیص موسیقی به کاربر کمک می کند در هنگام گوش دادن به موسیقی صدایی با کیفیت دریافت کند.

با وجود تمام مزایای سمعک هوشمند، لزوم استفاده از آن و انتخاب نهایی به جلسه معاینه بستگی دارد. دلیل این مشکل این است که استفاده از فناوری سطح بالا در برخی بیماران نتیجه معکوس دارد و با تداخل در پردازش شنوایی مشکل را تشدید می کند.
 برای تعمیر سمهک های خود با نمایندگی سمعک در شمال تهران تماس بگیرید.
4) قابلیت اتصال سمعک به دستگاه های دیگر.

با گسترش وسایل ارتباط جمعی مانند تلفن همراه، افراد بیشتری به این وسایل دسترسی دارند. در زندگی روزمره ما، تلفن همراه نه تنها راهی برای برقراری تماس است، بلکه راهی برای رفع بسیاری از نیازها است. به همین دلیل است که اتصال بی سیم (بلوتوث یا بی سیم) بین سمعک و تلفن همراه برای افراد کم شنوا بسیار مهم است. از سوی دیگر، اتصال بی سیم صدای محیط را کاهش می دهد تا بتوانید در حین مکالمه صدایی با کیفیت دریافت کنید.

قابلیت اتصال به تلویزیون یکی دیگر از ویژگی های مهم سمعک است. از آنجایی که بخش قابل توجهی از روز صرف تماشای تلویزیون می شود، امکان اتصال سمعک به این دستگاه به ویژه برای افراد مسن مشکل مهمی محسوب می شود. به همین دلیل، میزان زمانی که یک فرد در تلویزیون می گذراند همیشه هنگام پیشنهاد سمعک بسیار مهم است.

اما نباید فراموش کرد که تجویز سمعک با قابلیت اتصال به تلفن و تلویزیون در صورتی که بیمار نیاز به استفاده از این وسایل را در زندگی روزمره احساس کند بسیار موثر است. در غیر این صورت این قابلیت ها تنها یک پتانسیل پنهان در سمعک خواهد بود که با وجود هزینه های بالای تولید، برای کاربر موثر نخواهد بود.

  • ۰۳/۰۶/۳۰
  • وب مستر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی