مدیر شبکه های اجتماعی

همه چیز در رابطه با شبکه های اجتماعی و اینترنت

مدیر شبکه های اجتماعی

همه چیز در رابطه با شبکه های اجتماعی و اینترنت

  • ۰
  • ۰

 

تکیه امیر چقماق در سال ۱۳۳۰ و مسجد امیرچقماق در سال ۱۳۴۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیدند. این مجموعه از آثار قرن نهم هجری است که امیر جلال الدین چخماق از سرداران و امرای شاهرخ تیموری هنگامی که به حکومیت یزد رسید با همکاری همسر خود ستی فاطمه خاتون برای آبادانی شهر آن را بنیان نهاد. معاون میراث از هزینهکرد بیش از ۵۰۰ میلیون تومان برای ابنیه تاریخی شهرستان بافق نیز اشاره داشته و در اینباره اظهار کرد: کوچه مسجد جامع بافق، پشت بام میدان خان، ساباط مسجد جامع، خانه فقیهیها، حمام تاریخی ملا مراد بافق و بقعه قاضی میرجعفر نیز در سال جاری مرمت شدند. ↑ «روزانه بیش از ۶ میلیون لیتر بنزین در اصفهان مصرف میشود». نزدیک طلوع یا غروب خورشید به کوه صفه رفته و از ورودی پارک تا آبشار مصنوعی را راهپیمایی کنید و از مشاهده منظره سرتاسری دشت اصفهان لذت ببرید. برای اینکه شاه عباس بتواند همراه خانواده خود روی این پل بنشیند و از تماشای مناظر از روی این پل لذت ببرد، شاه نشینی در وسط پل ساخته شد. پس از بزرگ تر شدن آن که حدود ۷ متر به فضای آن اضافه شده بود، مهمان ها بتوانند در آن فضا بنشینند و از آن لذت ببرند. اگر قصد سفر به اصفهان را دارید، می توانید از طریق پلتفرم اسنپ روم انواع اقامتگاه ها را رزرو کنید و چند روزی را مهمان اصفهان و اصفهانی ها باشید! پیشنهاد می کنیم پیش از سفر به اصفهان و بازدید از بناهای تاریخی آن، از طریق اسنپ روم اقامتگاه موردنظر خود را رزرو کنید تا خیالتان بابت محل اقامت راحت باشد. در مورد طول و ارتفاع و باب های بخش شمال-جنوبی و شرقی- غربی توضیح دادیم و از این اعداد و ارقام که بگذریم می خواهیم کمی تصویرسازی کنیم که اصلا معماری بازار خان یزد چطور شکل گرفته و چه حسی به کسانی که زیر طاق های شرقی اش قدم می زنند می دهد.

Free PSD islamic new year horizontal banner template with floral design این مسجد زیبا دارای 7 درب ورودی می باشد که در زیر به آنها اشاره شده است. اما این فوارهها نیز مانند آینهکاری بر روی ستونها، از بین رفتهاند. آخوندی با بیان اینکه امروز چرخه اقتصادی ما در بافتهای تاریخی و کهن همچنان بر روی کشاورزی بوده و اقتصاد مدرن در بیرون این بافتها شکل گرفته است، اظهار کرد: این انقطاع را در زمان فعلی به صورت کاملا آشکار در حوزه اجتماعی، اقتصادی و کالبدی میتوانیم ببینیم، چرا که ما نتوانستیم خود را بازآفرینی کرده و در نهایت باعث ایجاد نوعی انقطاع تاریخی در کشور شدیم. در همین کرباس در مقابل در ورودی دری دیگر با دو سکو وجود دارد که راه ارتباطی این کرباس با حیاط پشتی می باشد. این بنا 1800 مترمربع مساحت و 38 متر ارتفاع دارد. کتیبه نیز در بالای این درب قرار دارد که با گذشت زمان قسمتی از آن از بین رفته است. ستونهای این ایوان از جنس چوب چنار و کاج است و روی چهار شیر سنگی قرار دارند. عاشقان کافهگردی به هیچ عنوان نشستن در این کافه را از دست نمیدهند. صفه درویش پیش از سال 515 ه.ق به عنوان آخرین ایوان در دوره سلجوقی در ضلع شمالی این مسجد به صورتی متفاوت ایجاد شد. جالب است بدانید که شاه عباس اول که همیشه سواره تردد می کرد، هنگامی که برای تردد از این درب نزدیک به آن می شد، از اسب خود پایین می آمد و تعظیم کنان وارد کاخ خود می شد. در زمان کوچ اجباری، ارمنیان برای آمدن به ایران از همه چیز چشم پوشی کردند اما نتوانستند از کتاب هایی که در خانه های خود داشتند، بگذرند و با تحمل زحمات و سختی های فراوان کتابهای زیادی را با خود به ایران و محله جلفا آوردند. مهمترین بخش خانه در جبهه شمالی حیاط قرار دارد.

در دو گوشه طبقه اول دو راه پله مارپیچ قرار دارد که می توانید از طریق آن ها می توانید به طبقه فوقانی راه بابید. در پشت ایوان جنوب شرقی مسجد در حیاط، اتاق گنبد وجود دارد که با موزاییک فاینس تزئین شده است. چهار طیقه بر روی کاخ عالی قاپو قرار دارد که هر دو طبقه علاوه بر اتاق های که دارد دارای تالاری بزرگ نیز می باشند. ساختمان اصلی بنا کمی جلوتر قرار گرفته و این قسمت که حدفاصل بین ورودی تا ساختمان اصلی محسوب میشود، طاقهای جناغی دارد که در طبقات دیگر، همین طاقها بهشکل کوچکتر طراحی شدهاند. سبک کشتهبری در زمان صفویان شکل گرفت و این نوع گچبری از نمای دور به نقاشی شباهت دارد. در سبک تنگبری، نقوش گلدان، بطری، صراحی و دیگر ظرفها در گچبریها دیده میشوند. خانه های تاریخی در یزد، با سبک معماری مخصوص این اقلیم و قدمت طولانی خود، به زیبایی هر شهر جلوه خاصی بخشیده اند؛ از جمله یکی از زیباترین عمارت ها می توان به خانه آقازاده، که تصویر آن روی اسکناس های 2 هزارتومانی است، اشاره کرد. اما آیا تا کنون از خودتان پرسیده اید که چرا این کاخ، عالی قاپو نام گرفته است؟ معماری این کاخ، ترکیبی از هنر معماری چینی، ایرانی و فرنگی است و مشتمل بر یک ایوان اصلی (بزرگ) به طول ۳۸ متر، عرض ۱۷ متر و ارتفاع ۱۴ متر است که رو به شرق ساخته شده است. پس از آنکه شاه عباس اول در سالهای 973 تا 977 خورشیدی پایتخت صفویان را از قزوین به اصفهان انتقال داد، ساخت این عمارت به عنوان مقر و دولتخانه حکومتی سلاطین صفوی آغاز شد. عالی قاپو که در 6 طبقه ساخته شده، در دوره صفویان بزرگترین بنای پایتخت محسوب میشد. آکواریوم اصفهان یکی از جاذبه های بسیار دیدنی تور اصفهان به شمار می آید که به عنوان بزرگترین آکواریم کشور شناخته شده است.

این کاخ با نام های دیگری هم شناخته می شود که مهم ترین آن ها عبارتند از: دولتخانه مبارکه نقش جهان و قصر دولتخانه. این بنا مانند بسیاری بناهای تاریخی دیگر، بارها مورد بازسازی قرار گرفته تا به شکل امروز درآمده است. شاید گمان کنید که این عمارت تنها به خاطر قدمت تاریخی خود مورد توجه قرار گرفته است در حالی که تزئینات حیرتانگیز این کاخ هر بینندهای را مجذوب خود میکند. میدان نقش جهان به همراه عمارتهای ستودنیاش، جزو شاهکارهای معماری عصر صفویه هستند که هوش از سر هر بینندهای میبرند. این عمارت یکی از نمونههای باغهای سلطنتی به جا مانده از دوران صفویه به شمار میرود که هسته اصلی چهل ستون برای پذیرایی از مهمانان دربار و انجام مراسمات استفاده میشد. ترکیب دو واژهٔ مسجد و جامع به صورت «المسجد الجامع» یعنی مسجدی که برای برگزاری نماز و به ویژه نماز جمعه در نظر گرفته شدهاست و اما «مسجد الجامع» را میتوان مانند: امر و یوم در نظر گرفت. در بسیاری از کشورها مسجد جامع یزد به عنوان نمادی از این استان و حتی نمادی از کشور ایران مطرح است و این بنا در شمار نخستین بناهای عظیم و پرقدمت کشور به شمار می رود. در این مطلب قصد داریم تا به معرفی مسجد جامع یزد به طور کامل بپردازیم و اطلاعات آن را ارائه کنیم، پس تا انتها همراه ما باشید. ورود و بازدید از میدان نقش جهان برای همگان رایگان است؛ اما اگر قصد بازدید از هر یک از بناهای آن را داشته باشید، باید هزینهای مخصوص پرداخت کنید. اصلا اصفهان جایی برای فراموشی غصههاست! جایی برای ماندن، تماشا و شاید عاشقی. سمیعی با افسوس زیاد از این بنای تاریخی و نگرانی که از تخریب آن وجود دارد میگوید و ادامه میدهد: شهرداری با مالکان این مغازهها برای تملک این فضا وارد مذاکره شده و خوشبختانه مالکان هم اعلام آمادگی کردهاند، اما میراث فرهنگی باید وارد عمل شود که متأسفانه هنوز هیچ اقدامی انجام نداده است!

این مسئله هم یکی از دلایل نام گذاری این کاخ به نام عالی قاپو شد. با وجود آن که امروزه برج های بسیار بلندی وجود دارد، اما اگر به آن زمان و امکاناتی که برای عمارت ها وجود داشت نگاه کنید متوجه می شوید که ساخت چنین عمارتی اصلاً کار ساده ای نبوده است. گلخانه هایی با مساحت ۷۰۰ مترمربع در شمال شرق باغ ساخته شده که بازدید از انواع گل در فصل های سرد سال برای مهمانان باغ را ممکن ساخته. بنابراین عالی قاپو به یکی از معدود کاخ هایی تبدیل شد که در آن، طرب و موسیقی وجود داشت. در نهایت ساخت این کاخ بزرگ توانست قدرت و عظمت پادشاهی صفویان را به رخ تمام دنیا بکشد و نام عالی قاپور روی این کاخ باشکوه و عظیم قرار گرفت. جاذبههای تاریخی دیگری در نزدیکی این بنا قرار دارند که در ادامه معرفی خواهند شد. بنابراین در این مرحله، عالی قاپو به نماد شکوه این حکومت تبدیل شده بود. بخشی از عمارت اولیه مربوط به استراحت پادشاه، بخشی مربوط به مهمان های خارجی و بخش دیگری برای پذیرایی مهمان ها بود. نیمه اول سال، بهترین فصل برای گردش در تنگه رود قر است. در نیمه اول سال، از ساعت 9 تا 16:30 میتوانید برای بازدید از این عمارت اقدام کنید. ساعات بازدید از این کاخ در نیمه دوم سال نیز مشابه نیمه اول سال بوده با این تفاوت که نمیتوانید در روزهای جمعه هنگام نماز جمعه، ایام سوگواری و اعتکاف از عالی قاپو بازدید کنید. پس از آن در زمان سلطنت شاه عباس دوم صفوی ، ساختمان آن تکمیل و در ساختمان مرکزی این عمارت تغییراتی کلی اعمال شد و تالار آیینه، تالار ۱۸ ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، حوض بزرگ مقابل تالار، ایوان های طرفین سالن پادشاهی و آینه کاری و کاشی کاری دیوارها و سقف ها افزوده شد.

توصیه میکنیم در سفر به یزد دیدن این کوه دیدنی و پر ماجرا را از دست ندهید و با رفتن چنین مکانهایی بیشتر با سنت های مردم قدیم و گذشته های دور کشور ایران نیز آشنا میشوید. برای این کار لازم است به صفحه راهنمای سفر به یزد بروید و اطلاعات گردشگری را درباره انواع مکانهای تاریخی و مناطق طبیعی یزد برداشت کنید. برای بازدید از مناطق تاریخی و تماشایی یزد باید سفر چند روزه ای به این کهن شهر داشته باشید. در سفر به اصفهان و بازدید از عمارت عالی قاپو بسیار حیف است که از جاهای دیدنی اطراف آن دیدن نکنید، برای همین در این بخش از مقاله تعدادی از این جاذبهها را که به این عمارت نزدیک هستند را معرفی کردهایم تا با بازدید از آنها تجربه و خاطره لذتبخشی در خاطر خود ثبت کنید. در فارسی، علاوه بر حوض، واژه استخر برای حوضهای بزرگ، و حوضچه و حوضک برای حوضهای کوچک رایج است. بر اساس گفته ها، این کاخ در دوران سه پادشاه بزرگ، یعنی پادشاهی شاه عباس اول، شاه عباس دوم و شاه سلطان حسین انجام شده است. ساخت کامل کاخ عالی قاپو در طول پادشاهی شاه عباس اول، شاه عباس دوم و شاه سلطان حسین صورت گرفته است. شاه عباس اول در ابتدا یک کوشک ساده در میان این باغ احداث کرد اما شاه عباس دوم اقدامات لازم برای توسعه کاخ را انجام داد و با ساختمان ها، تالارها، فضای مجزای پذیرایی از مهمانان خارجی، تزیینات و ستون هایی که احداث کرد شرایط لازم برای به وجود آمدن کاخ چهلستون را فراهم نمود. احداث بلوار بزرگ و عریض به نام چهارباغ و باغ های ایرانی دوست داشتنی که کاخ چهلستون تنها یکی از این طرح ها بود.محوطه سرسبز چهلستون از مهم ترین قسمتهای یکی از باغ های سلطنتی بود که در واقع گذرگاه ارتباطی چهارباغ به میدان نقش جهان به حساب میآمد .در زمان شاه عباس کبیر، عمارت کوشکی در وسط این باغ ساخته شد تا در آنجا از مهمانان خارجی و داخلی پذیرایی شود.

هشت بهشت کوشکی دو طبقه است که در میان باغی بزرگ احداث شده است. حجرههای امروزی دور میدان در واقع طاقهایی بودند که برای محافظت از بناها ایجاد شدند.پیش از حکومت صفویان، باغی بزرگ و بناهای نظامی از دوره تیموریان و آق قویونلوها در محل فعلی میدان نقش جهان وجود داشت. در تعطیلات بهاری، تعداد گردشگران در اصفهان افزایش مییابد و اگر تحمل جمعیت زیاد را ندارید، بهتر است پاییز را برای سفر خود انتخاب کنید. با ادامه این مقاله جذاب یول بیری که در آن به طور کامل از عمارت زیبای عالی قاپو صحبت کردیم، همراه باشید که تماشاگر چندین عکس خوشمنظر از این کاخ باشیم، هرچند نمیتوان جذابیت و چشمنوازی این عمارت را با چند تصویر نشان داد و درک کرد، اما دیدن آنها رغبت و شوقی است تا که بار سفر را ببندیم و راهی این شهر زیبا و جاذبههای دیدنیاش شویم. این شیوه در کلیساهای سورپ آستواتزاتزین (مریم مقدس 1613م) سورپ گریگور لوساوُریچ (1612م)، سورپ بِتقحم(بیت اللحم) (1628م) و سورپ آرِماتاتسی، در مجموعۀ کلیسایی وانک، دیده می شود. بهترین مسیر برای رسیدن به کلیسای بیت لحم از سمت زایندهرود، خیابان توحید خواهد بود، مقابل خیابان نظر پیاده شوید و با ورود به خیابان نظر میانی و عبور از چند فروشگاه و پاساژ به درب کوچک کلیسا خواهید رسید. این ارادت باعث شد تا دری از جنس نقره برای بارگاه امام علی (ع) نصب شود و یکی از درب های حرم امام علی (ع) را به منظور تبرک به آن جا بیاورد. در آن زمان، این ایوان کوچک ساخته شده بود و فضای کافی برای میزبانی شاه از مهمان ها نبود. معماری و طراحی این خانه در نوع خود منحصر به فرد بوده و برای ساخت آن از خشت و گل استفاده شده است. در بالای این کاخ جذاب سه طبقه دو قسمتی وجود دارد و به همین دلیل گفته میشود که عالی قاپو در مجموع 6 طبقه دارد.

این قبله یابی که با استفاده از ابزارهای آن زمان صورت پذیرفته تنها هفت درجه با جهت واقعی قبله اختلاف دارد. گفته شده است که عمر و قدمت برخی از کتب این کتابخانه بیش از 400 سال قدمت دارد. قلعه کاظم داشی (کاظم خان) ــ این قلعه صخره ای با ارتفاع بیش از سی و پنج متر به صورت شبه جزیره در ساحل دریاچه ارومیه قرار دارد، در گذشته این محل یکدر و قرخلار (چهل تن) نامیده میشد. به این سبب این خیابان را “هزار درخت” نیز میگفتند که عرض ۴ تا ۵ متر و طولی بیش از ۲۰ کیلومتر داشت و به سمت رحیمآباد میرفت. همین مسئله باعث شد تا شاه عباس دستور دهد تا این میدان گسترش پیدا کند و بزرگ تر شود. از تاریخ دقیق آغاز و پایان ساخت عمارت عالی قاپو اطلاعاتی در دسترس نیست، اما بعضی از مورخان بر این باورند که ساخت این کاخ به دستور شاه عباس اول آغاز شد اما تزئینات آن پس از مرگ وی تکمیل شد. نمیدانم شما از آن دسته آدمها هستید که مایلند به گاه سفر بیشتر در چشماندازهای طبیعی جولان دهند و با بهرهگیری از روح طبیعت بکر و زیبا، روان خود را آرام کنند یا بیشتر دوست دارید به مکانهای دیدنی و تاریخی بروید و سر از کار گذشتگان درآورید؛ البته بعضیها هم هستند که این هر دو را با هم میخواهند. رزرو یک اقامتگاه مناسب برای داشتن یک سفر جذاب و بینظیر، بسیار مهم است و میتواند باعث هر چه جذابتر شدن سفر شما شود. در میان آنها میتوان منبر مرمری یکپارچه ای را مشاهده کرد که در نوع خود بسیار جالب توجه است و حالت عمودی آن میتواند بیانگر بی نظیر بودن آن در بین سایر منابر مساجد به شمار آید. سخن درباره کلیسا وانک به پایان رسید اما مطمئن باشید که این مکان تاریخی زیبا، میتواند رمز و رازهای بسیاری داشته باشد.

  • ۰۲/۰۷/۲۲
  • وب مستر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی